Românii au prea multe mașini| Banca Mondială „recomandă” Guvernului să ne TAXEZE până renunțăm la ele

România „nu este în grafic” pentru realizarea obiectivului climatic stabilit pentru 2050 în cazul sectorului transporturilor, iar Guvernul trebuie să ia măsuri, prevede Raportul de Ţară privind Clima şi Dezvoltarea pentru România al Grupului Banca Mondială.

Printre măsurile recomandate de Banca Mondială (BM) este și taxarea vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, vizând şi importurile de second-hand, scrie Agerpres.

Autorii raportului susțin că Guvernul României ar trebui să adopte o „strategie cuprinzătoare de decarbonizare conform principiilor „Evită-Schimbă-Îmbunătăţeşte”.

Strategia presupune ca Guvernul să „încurajeze” evitarea călătoriilor care nu sunt necesare, în special a călătoriilor motorizate, fără a limita accesul la bunuri şi servicii, schimbarea cu trecerea la moduri mai sustenabile de deplasare, cum ar fi mobilitatea activă, transportul public şi transportul intermodal de mărfuri şi îmbunătăţirea tehnologiei vehiculelor pentru a obţine câştiguri în materie de economie de combustibil şi, până la urmă, emisii zero.

Strategiile de „evitare” în cazul transportului de călători ar trebui să se concentreze pe crearea unor evoluţii orientate pe tranzit. Acestea ar trebui să permită un acces mai mare la servicii în comunităţi compacte, cu utilizare mixtă, în combinaţie cu accesul la distanţă, facilitat de tehnologie, la locul de muncă şi la servicii, acestea putând limita nevoia de deplasări lungi, dar şi nevoia de navetă zilnică.

În ceea ce priveşte transportul de mărfuri, centrele de consolidare, digitalizarea logisticii, partajarea de active şi utilizarea de vehicule de capacitate mare ar putea reduce distanţa medie parcursă pe unitate de mărfuri.

„Astfel de măsuri ar putea să conducă singure la o reducere cu 10% a emisiilor de GES din transport”, punctează raportul.

În ceea ce privește persoanele, strategia prespune „stimularea” trecerii de la călătoriile cu mașina personală la transportul în comun.

Banca Mondială recomandă, pentru zonele urbane, investirea în infrastructura de ciclism „extinsă, sigură, atractivă și coezivă”.

Printre altele, raportul mai recomandă și alte măsuri precum: spaţiu dedicat pentru vehiculele de transport public; strategii de parcare şi managementul accesului inclusiv instrumente de stabilire a preţurilor); îmbunătăţirea integrării, fiabilităţii şi acoperirii serviciilor de transport public.

În ceea ce privește transportul non-urban, raportul recomandă dezvoltarea de căi ferate de mare viteză (HSR), care încă nu există în ţară.

Lasă un răspuns